Filmen Catwalk

Emmas dröm blev verklighet

Det börjar med ett brev.

Ett brev från Emma Örtlund till Glada Hudik-teaterns grundare, Pär Johansson. Hon berättar om sin studentbal som aldrig blev av eftersom mobbarna hade besegrat henne.

Nu vill hon ha revansch, hon vill bli fotomodell. Hon menar att hon har alla de egenskaper som krävs och hon tycker att människor med handikapp också ska få synas i det offentliga rummet. Hon vill att Pär hjälper henne att förverkliga drömmen.

Pär svarar att alla inte kan bli fotomodeller, det är ett genetiskt lotteri. Att bli fotomodell är inte lösningen på problemet med mobbarna. Emma ska bli accepterad för den hon är. Punkt slut.

Tiden går men Pär glömmer inte brevet. Han vill trots allt att Emma ska få vara balens drottning. Hon är värd att glänsa.

Idén utvecklas till en film. En film som förvisso slutar med en modeshow i New York under Fashion Week men ändå är långt ifrån modevärldens hårda och ibland skruvade ideal. Det rätta idealet är ett samhälle där alla människor får chansen att skina och duger som de är. Det får Emma, Alex, Ida, Kitty och Nicklas från Glada Hudik-teatern göra när de reser från Hudiksvall till New York för sin egen modeshow.

En egen Catwalk. En helt unik film.

Se trailern här!

Senast uppdaterad 03 februari 2021